Search

Η διπλή θωράκιση της Αλεξανδρούπολης

Η Αλεξανδρούπολη, όπως πολλάκις έχω αναφέρει, βρίσκεται μπροστά σε μια game changer στιγμή, η οποία εκδηλώνεται σε πολλαπλές διαστάσεις. Αυτό οφείλεται στο προνομιακό γεωγραφικό της πλαίσιο, το οποία ένεκα των εξελίξεων στις παγκόσμιες διεθνείς σχέσεις, μετουσιώνεται πλέον σε ισχυρό γεωπολιτικό πλεονέκτημα. Αυτονόητα λοιπόν, καθίσταται αναγκαία η θωράκιση της πόλης μας από τις επιβουλεύσεις αναθεωρητικών γειτόνων.

Ασφαλώς, η άμεση νοητική συνεπαγωγή, που όλοι θα πράξουν, έχει να κάνει με τη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) με τις Η.Π.Α., η οποία πρόσφατα ανανεώθηκε για μια πενταετία ακόμη. Τόσο η δημιουργία μόνιμων εγκαταστάσεων, προς εξυπηρέτηση των στρατιωτικών δυνάμεων που θα εδρεύουν στην περιοχή μας, όσο και η χρήση του λιμένα για τη μεταφορά προσωπικού και στρατιωτικού υλικού από και προς τα σημεία ενδιαφέροντος της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ, καθιστούν την πόλη μας αμυντικό κόμβο και προσδίδουν την απαραίτητη στρατιωτική θωράκιση.

Υπάρχει όμως και ένα δεύτερο «στρώμα προστασίας», εξίσου σημαντικό, αυτό της εμπορικής θωράκισης! Η εγκληματική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει ένα παράθυρο ευκαιρίας για την Αλεξανδρούπολη. Τι εννοώ; Ας τα πάρουμε με τη σειρά.

Μίλησα στην αρχή του άρθρου για την πολυδιάστατη έκφανση της ευκαιρίας που έχει η πόλη μας να μεταβάλλει το status της από μια αέναα αναπτυσσόμενη μικρομεσαία πόλη της επαρχίας σε μια αναπτυγμένη μητρόπολη με επάλληλα οικοσυστήματα, των οποίων οι συνέργειες θα παράγουν ισχυρό οικονομικό και πολιτισμικό αποτέλεσμα. Ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός, που αυτή η κυβέρνηση επιτέλους ενεργοποίησε, προβλέπει την ανάδειξη της πόλης ως διαμετακομιστικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, κυρίως με αξιοποίηση του λιμένα. Αυτόν το σχεδιασμό υπηρετεί τόσο η σύνδεση του λιμένα με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, όσο και η κατασκευή σύγχρονου Εμπορευματικού Κέντρου.

Το παράθυρο ευκαιρίας, που άνοιξε για την πόλη μας, μπορεί και επιβάλλεται να επιταχύνει τον παραπάνω σχεδιασμό. Η Ουκρανία έχει σχεδόν απωλέσει την πρόσβαση στη θάλασσα, καθώς το μοναδικό σημαντικό λιμάνι που παραμένει στην κυριαρχία της, αυτό της Οδησσού, είναι ναρκοθετημένο, υπό το φόβο ρωσικής ενέργειας κατάληψής του. Η προσπάθεια διακίνησης φορτίων από άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας απέτυχε, καθώς αυτά αγνοούνται και εικάζεται ότι έπεσαν θύμα πειρατείας! Η μοναδική διέξοδος είναι η επιλογή ενός λιμένα που δίδει πρόσβαση σε «ανοικτή» θάλασσα, μακριά από τη θερμή ζώνη. Αυτόν το ρόλο πρέπει να αναλάβει η Αλεξανδρούπολη.

Η Ουκρανία είναι μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη αγροτική παραγωγή παγκοσμίως. Από το λιμάνι μας διακινούνται εδώ και πολλά χρόνια σημαντικές ποσότητες χύδην αγροτικών φορτίων. Είναι προφανές λοιπόν ότι η τεχνογνωσία υπάρχει. Αυτό που επείγει είναι η εξασφάλιση ενός δικτύου μεταφοράς, με την προφανή απάντηση να είναι ασφαλώς ο σιδηρόδρομος. Πρέπει άμεσα να επιλυθεί το πρόβλημα της συμβατότητας των σιδηροδρομικών δικτύων, καθώς ενώ το δίκτυο Βουλγαρίας και Ρουμανίας ακολουθεί την ευρωπαϊκή τυποποίηση, αυτό δεν ισχύει για το αντίστοιχο ουκρανικό.

Σε δεύτερο χρόνο πρέπει να δώσουμε διέξοδο και στα άλλα βιομηχανικά προϊόντα που παράγονται στην  Ουκρανία -ημιαγωγοί, καλώδια, γυαλί είναι ορισμένα μόνο από αυτά- και των οποίων η έλλειψή από την αγορά έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία. Παράλληλα, είναι μια σπουδαία ευκαιρία να διεκδικήσουμε τη μεταφορά μονάδων παραγωγής, καθώς η κυρίαρχη τάση μετά την κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας την περίοδο της πανδημίας, είναι η επιστροφή της παραγωγής σε έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα δημιουργήσουμε έτσι το απαραίτητο βιομηχανικό στρατηγικό βάθος, ώστε να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το λιμάνι μας ως πύλη εισόδου και εξόδου αγαθών.

Η Αλεξανδρούπολη έχει τη μεγάλη ευκαιρία να αναδειχθεί σε εμπορικό, ενεργειακό, τουριστικό και αμυντικό κόμβο. Οι θετικές επιπτώσεις θα είναι πολυεπίπεδες, η πόλη θα αλλάξει, θα μεγαλώσει, προσφέροντας ευκαιρίες και καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Η διπλή θωράκιση αυτής της προοπτικής είναι μια κρίσιμη παράμετρος του συνολικού σχεδιασμού. Καθώς θεωρώ ότι το αμυντικό κομμάτι έχει καλυφθεί, πρέπει άμεσα να εξασφαλίσουμε και την εμπορική θωράκιση. Αυτή μπορεί να επιτευχθεί γενικά διαμέσου της εμπορικής ανάπτυξης του λιμένα και ειδικότερα με την εμπορική συνεργασία με την Ουκρανία, που αποτελεί τούτη τη στιγμή το σπουδαιότερο ζητούμενο για την επαναφορά μιας σχετικής κανονικότητας στην παγκόσμια οικονομία.

Μοιραστείτε το