Search

Αναβιώνει το δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη – Ποιοι θα συμμέχουν

Την ώρα που ο χρόνος μετρά αντίστροφα για να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης, μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών στον αγωγό μέχρι το τέλος Απριλίου, ο αμερικανός πρέσβης από την Αλεξανδρούπολη, αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο δημιουργίας και δεύτερης μονάδας υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο ίδιο λιμάνι.

Όπως δήλωσε από το βήμα του City Hub  City Hub Events: Εast Μacedonia Τhrace Forum ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Γιώργος Τσούνης, σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και το δεύτερο FSRU στην περιοχή που βγήκε από τον πάγο. «Το πρώτο του φορτίο αναμένεται την 1η Απριλίου. Εργαζόμαστε και για ένα δεύτερο FSRU», σημείωσε. Για να προσθέσει ότι σε συνεργασία με τη  Ρουμανία και τη Βουλγαρία και τη Μολδαβία και την Ουκρανία στόχος είναι «η ενέργεια να εκπορεύεται στην Ελλάδα και να πάει σε όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Αυτό είναι σημαντικό και για την ελληνική οικονομία, είναι μια γεωστρατηγική προτεραιότητα και θα οδηγήσει στην οικονομική ανάπτυξη».

Ήδη οι διερευνητικές επαφές σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο έχουν ξεκινήσει. Στο πλαίσιο αυτό, ο Δημήτρης Κοπελούζος στις 26 Φεβρουαρίου επισκέφθηκε το Βουκουρέστι όπου είχε συνάντηση με τον υπουργό Ενέργειας της Ρουμανίας, Sebastian Burduja. Σε αυτή τη συνάντηση, ο Ρουμάνος υπουργός Ενέργειας εξέφρασε το ενδιαφέρον της χώρας του για συμμετοχή στο υφιστάμενο FSRU Αλεξανδρούπολης, ενώ συζητήθηκαν και οι δυνατότητες στήριξης του δεύτερου FSRU είτε με μετοχική συμμετοχή είτε με δέσμευση δυναμικότητας. Η συμμετοχή στο υφιστάμενο FSRU θα προχωρήσει, στον βαθμό που αποφασιστεί οριστικά, με την εξαγορά ενός ποσοστού που διαθέσουν από κοινού οι σημερινοί μέτοχοι. Στο FSRU Αλεξανδρούπολης συμμετέχουν, με ποσοστό 20% έκαστος, η κ. Ελμίνα Κοπελούζου, η GasLog, η Bulgartransgaz, η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γιώργος Κοπανάκης, τεχνικός διευθυντής Gastrade, της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία της πλωτής υποδομής αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου. Άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να λειτουργήσει και το δεύτερο FSRU, αυτό της Θράκης. Όπως είπε ο κ. Κοπανάκης, «έχουμε την άδεια εγκατάστασης εδώ και μήνες. Είναι το δίδυμο έργο καθώς έχουμε την τεχνογνωσία να το κάνουμε πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. Τεχνικά είμαστε σε ένα στάδιο, μόλις λύσουμε το εμπορικό κομμάτι να ξεκινήσουμε την επόμενη μέρα. Τα δύο έργα μπορούν να ενισχύουν τη δυναμικότητα έγχυσης αερίου στην περιοχή».

Αέριο μέχρι και την Ουκρανία

Το αέριο από τo FSRU της Αλεξανδρούπολης θα φτάνει μέσω του IGB και του σταθμού του Σιδηροκάστρου σε αντίστροφη ροή, στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων θα φτάνει στη Σερβία, στη Βόρεια Μακεδονία, στη Ρουμανία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία και δυτικά μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, μια αγορά 65 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως .

Ο Μολδαβός Πρέσβης, Αντρέι Ποπόφ, που βρέθηκε στο City Hub αναφέρθηκε στη γνωστή όπως είπε, μεταφορά ρωσικού αερίου από το Βορρά στο Νότο, για να συνεχίσει κάνοντας λόγο για την αντίστροφη μεταφορά αερίου, πλέον από το Νότο προς το Βορρά. Δήλωσε πως Μολδαβία και Ουκρανία θα ενταχθούν στον λεγόμενο κάθετο διάδρομο μεταφοράς αερίου, και μαζί με τους Αμερικανούς εταίρους τους, με την Ελλάδα, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία «εργαζόμαστε σε ένα στρατηγικό πρόγραμμα μεταφοράς αερίου. Μπορούμε να μεταφέρουμε το αέριο που έρχεται στο FSRU και άλλο αέριο που έρχεται στην Ελλάδα μέσω της Ελλάδας, Ρουμανίας, Μολδαβίας στην Ουκρανία».

Σημείωσε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν τεράστιες υπόγειες δυνατότητες αποθήκευσης αερίου, αλλά όλες αυτές οι δυνατότητες είναι ήδη πλήρεις, δεν υπάρχει άλλος χώρος, συμπληρώνοντας ότι η Μολδαβία είναι η πρώτη χώρα που χρησιμοποίησε τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), το Νοέμβριο του 2022. Εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους η προμήθεια αερίου στην Ουκρανία γίνεται στη διάρκεια της άνοιξης, είπε πως η προμήθεια τη συγκεκριμένη εποχή ή το καλοκαίρι γίνεται σε χαμηλότερη τιμή, και τον χειμώνα υπάρχει η δυνατότητα προώθησης του αερίου και στις γειτονικές χώρες. «Αυτό είναι ένα στρατηγικό πρότζεκτ που καταδεικνύει τη δυναμική της συνεργασίας. Μπορούμε να αυξήσουμε, να ενισχύσουμε την ενεργειακή ανθεκτικότητα των χωρών της Ένωσης και η Ελλάδα παίζει βασικό ρόλο και η Αλεξανδρούπολη είναι ένα πολύ βασικό στρατηγικό σημείο, γιατί αυτό το αέριο προέρχεται κυρίως από την Αλεξανδρούπολη. Κάνοντας αυτό, νομίζω ότι συμβάλλουμε όλοι μαζί στο να ξεπεράσουμε τον αρνητικό αντίκτυπο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και στην εξασφάλιση αξιόπιστων εναλλακτικών πόρων φυσικού αερίου για τις χώρες της περιοχής», ανέφερε.

Ο Κάθετος Διάδρομος είναι το επόμενο οραματικό έργο για την ενεργειακή ανάπτυξη της περιοχής, υπογράμμισε ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδιος για θέματα Ενεργειακών Πόρων, Τζέφρι Πάιατ, μιλώντας στο East Macedonia & Thrace Forum ΙΙ. «Χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα υποδομή από την Ελλάδα μέχρι την Ουκρανία, ο Κάθετος Διάδρομος θα επιτρέψει στο LNG που εισάγεται μέσω της Ελλάδας να γεμίσει τις τεράστιες δεξαμενές αποθήκευσης στην Ουκρανία, παρέχοντας μια νέα πηγή φυσικού αερίου για την κεντρική Ευρώπη και τα Δυτικά Βαλκάνια, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της αστάθειας των τιμών στην πορεία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πάιατ επισημαίνοντας την κρισιμότητα του πρότζεκτ που θα υποστηρίξει, όπως είπε, και την πρόθεση της Ε.Ε. να αποσυνδεθεί πλήρως από το ρωσικό φυσικό αέριο έως το 2027.
Όπως ο IGB και ο FSRU της Αλεξανδρούπολης, ο Κάθετος Διάδρομος θα θεωρηθεί μια μέρα ένα έργο, του οποίου ο στόχος της συνδεσιμότητας Νότου-Βορρά είναι τόσο προφανής που η απαιτούμενη επένδυση και πολιτική δέσμευση δεν θα είναι προς συζήτηση, υπογράμμισε ο κ. Πάιατ. Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε πως τόσο ο νυν πρέσβης των ΗΠΑ Τζορτζ Τσούνης και η ομάδα του στην Αθήνα όσο και η δική του ομάδα στην Ουάσιγκτον έχουν εστιάσει στο πώς μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση αυτού του έργου. Αναφέρθηκε, δε, στην ενεργειακή δυναμική της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης επισημαίνοντας πως με έργα όπως ο FSRU στην Αλεξανδρούπολη η περιοχή «μετακινείται περαιτέρω στο επίκεντρο των προσπαθειών ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας, καθώς η ικανότητα εισαγωγής LNG της χώρας ουσιαστικά διπλασιάστηκε μέσα σε μια νύχτα».

 

Μοιραστείτε το