23 Νοεμβρίου 2024

Μεγάλο το ενδιαφέρον για την σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών Ελλάδας-Βουλγαρίας

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη κατά τη διάρκεια του 1ου Southeast Connectivity Forum στη Θεσσαλονίκη παραχώρησε η Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας, κα Άννα Μίνεβα-Νάτοβα στον δημοσιογράφο Νίκο Καραγιάννη για λογαριασμό του ypodomes.com. Η κα Natova αναφέρει το έντονο ενδιαφέρον της Βουλγαρίας για την υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ των θαλάσσιων λιμένων της Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη) και της Βουλγαρίας (Μπουργκάς και Βάρνα), καθώς και στο λιμάνι Ρούσε του ποταμού Δούναβη και σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή.

«Είναι ένας εναλλακτικός διάδρομος εμπορευμάτων προς τα συμφορημένα στενά του Βοσπόρου /Δαρδανελίων/, αλλά έχει επίσης μια θετική μελλοντική προοπτική σε σχέση με τα έργα ανοικοδόμησης της Ουκρανίας», λέει η κα Νάτοβα.

Παράλληλα, η κ. Νάτοβα ανακοίνωσε ότι ο αυτοκινητόδρομος που ενώνει την Σόφια με την Ελλάδα, γνωστός ως Struma Motorway, είναι ως επί το πλείστον ολοκληρωμένος, μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο μετακίνησης μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης και Σόφιας.

Η πρόκληση παραμένει το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου στο φαράγγι της Κρέσνας, όντας το πιο δύσκολο από τεχνική, περιβαλλοντική και οικονομική άποψη.

Σχολιάζει επίσης τις προϋποθέσεις για μια επιβατική σιδηροδρομική σύνδεση Σόφιας-Αθήνας, καθώς και τα έργα που εκτελούνται στη Βουλγαρία σε λιμάνια, αεροδρόμια και το μετρό της Σόφιας.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη.

ΝΚ: Ποια είναι τα μεγαλύτερα διακρατικά έργα υποδομής μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας;

Anna Minhena-Natova: Ολοκληρώθηκε ο αυτοκινητόδρομος Στρούμα, ο αυτοκινητόδρομος μεταξύ Σόφιας και συνόρων με την Ελλάδα (Προμαχώνας), χωρίς το τελευταίο τμήμα στο φαράγγι της Κρέσνα. Αυτό το τελευταίο τμήμα δεν έχει ολοκληρωθεί λόγω προσφυγών περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Το δεύτερο έργο που εξετάζουμε με μεγάλο ενδιαφέρον, είναι το έργο που συνδέει σιδηροδρομικά τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας και της Βουλγαρίας (γνωστό και ως Sea2Sea). Σε αυτή την περίπτωση, κάθε χώρα θα πρέπει να εκσυγχρονίσει και να αναβαθμίσει χωριστά τα δικά της τμήματα για να μπορέσει να λειτουργήσει τον άξονα Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-Βάρνα-Μπουργκάς και πιθανότατα μέχρι το Ρούσε στα σύνορα με τη Ρουμανία.

Το έργο μας ενδιαφέρει καθώς είναι μια εναλλακτική επιλογή στη διαδρομή της Μαύρης Θάλασσας για τη μεταφορά φορτίου και επίσης στο μέλλον για τα έργα ανασυγκρότησης στην Ουκρανία.

ΝΚ: Πιστεύετε ότι το μεγάλο διακρατικό σιδηροδρομικό έργο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια στο νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα;

Anna Minhena-Natova: Αυτό που ξέρω είναι ότι ο Υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας έχει εγγυηθεί ποσό 6 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους για ολόκληρο τον διευρωπαϊκό διάδρομο που θα συνδέει Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία. Αυτό που έχει συμφωνηθεί μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας είναι ότι θα προχωρήσει στη χρηματοδότηση όχι περιμένοντας τα κονδύλια της ΕΕ, όπως είπα η κάθε χώρα θα αναλάβει το δικό της τμήμα. Προς το παρόν, θα πρέπει να συσταθούν κάποιες ομάδες εργασίας για να μας οδηγήσουν στην υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ των τριών χωρών.

ΝΚ: Έχετε σε εξέλιξη ή σχεδιάζετε άλλα έργα λιμένων ή αεροδρομίων;

Anna Minhena-Natova: Έχουμε πολλά έργα στην ατζέντα μας για λιμενικά έργα τόσο για βασικές υποδομές όσο και για χερσαία έργα. Ένα σημαντικό έργο που προωθούμε είναι ένα έργο βυθοκόρησης του λιμανιού του Μπουργκάς και η σχετική σύμβαση ύψους 35 εκατ. ευρώ μόλις υπογράφηκε από τον Φορέα Διαχείρισης Λιμενικής Υποδομής που είναι κρατική επιχείρηση.

Στα αεροδρόμια εξετάζουμε περιπτώσεις παραχώρησης αλλά δεν έχουμε καταλήξει σε καμία απόφαση.

NK: Το Μετρό στη Σόφια έχει αναπτυχθεί και επεκταθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Έχετε νέα σχέδια επέκτασης;

Anna Minhena-Natova: Το Μετρό είναι ένα από τα 10 μεγαλύτερα έργα υποδομής στην ΕΕ και πράγματι υπάρχει σχέδιο επέκτασης νέας γραμμής και το χρηματοδοτούμε εν μέρει από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές μεταφορών και μεταφορών». Τα έργα του μετρό βοηθούν στην κίνηση στην πόλη με πιο βιώσιμο τρόπο.

NK: Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να υπάρξει επιβατική σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Σόφιας (και Θεσσαλονίκης);

Anna Minhena-Natova: Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Η ανάπτυξη συνεκτικών και απρόσκοπτων μεταφορών μεταξύ γειτονικών χωρών είναι μια σημαντική πρόκληση και μια μεγάλη ευκαιρία που απαιτεί πολύ καλό συντονισμό και συνεργασία. Πρώτον, πρέπει να καταφέρουμε να αναβαθμίσουμε τα τμήματα αυτής της γραμμής ως χώρες και να αγοράσουμε νέα τρένα που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας μεταφοράς επιβατών και θα αυξήσουν την ελκυστικότητα και το μερίδιο των μεταφερόμενων επιβατών στο σιδηροδρομικό τμήμα μεταξύ των δύο χωρών. Tότε θα μπορούσαμε να σκεφτούμε την επιβατική σύνδεση μεταξύ Σόφιας και Αθήνας. Η σύνδεση της Σόφιας και της Αθήνας είναι ακόμα ένα όνειρο, αλλά πιστεύω ότι είναι ορατό.

Μοιραστείτε το

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ