Έντονη «κινητικότητα» σημειώνεται στη Βόρεια Ελλάδα σε ό,τι έχει να κάνει με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
ΟΣΕ και υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρούν στην αναβάθμιση και ανακαίνιση τεσσάρων τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας.
Προ ημερών γνωστοποιήθηκε ότι η ΤΕΡΝΑ έδωσε την καλύτερη προσφορά στον διαγωνισμό για το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, με προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ.
Αυτό εντάσσεται στα μεγάλα έργα που στόχο έχουν να συνδέσουν βασικούς λιμένες της χώρας με το κεντρικό δίκτυο και να δώσουν περαιτέρω δυναμική στον μεταφορικό αλλά και γεωστρατηγικό ρόλο της ευρύτερης περιοχής.
Η «ανακαίνιση» του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας που, σε πρώτο στάδιο, ξεκινάει ο ΟΣΕ σχετίζεται με συγκεκριμένα τμήματα σε Σέρρες (μεταξύ Καστανούσας και Ροδόπολη), Κιλκίς (μεταξύ σιδηροδρομικού σταθμού Πολύκαστρου και αυτού της Ειδομένης, της γραμμής Θεσσαλονίκη -Εύζωνοι) και Πιερία.
Τα προηγούμενα έτη οι εργασίες αναβάθμισης, συντήρησης και ανακαίνισης του δικτύου έγιναν με το «σταγονόμετρο», καθώς δεν περίσσευαν πόροι και οι χρηματοδοτήσεις – επιδοτήσεις προς τον ΟΣΕ ήταν μικρού ύψους.
Πάντως, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθούν και άλλες παρεμβάσεις προκειμένου να αναβαθμιστεί το δίκτυο.
Με την εξασφάλιση της χρηματοδότησης να θεωρείται το βασικό ζητούμενο για την ανάδειξη της Βόρειας Ελλάδας σε εμπορευματική «πύλη – διάδρομο» προς τη Μαύρη Θάλασσα και την Κεντρική Ευρώπη, έγινε η αρχή για την προώθηση της λεγόμενης Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Όπως αναφέρθηκε, η ΤΕΡΝΑ έδωσε την καλύτερη προσφορά για το έργο «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», προϋπολογισμού 193,2 εκατ. ευρώ, που προσέλκυσε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον (συμμετείχαν και οι ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, Δομική Κρήτης– ΕΚΤΕΡ Α – ΕΡΕΤΒΟ).
Το έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.
Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών.
Ωστόσο, δεν είναι η μόνη κίνηση αναβάθμισης του δικτύου. Υπενθυμίζεται ότι έχουν γίνει και άλλες κινήσεις προς ενίσχυση του «βόρειου σιδηροδρομικού μετώπου» από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως, για παράδειγμα, η εξασφάλιση κοινοτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ), τα έργα κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη – Τοξότες και αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, που θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά για την ανάπτυξη εμπορευματικών μεταφορών.
Τα έργα αυτά, εντάσσονται στο διασυνοριακό project ανάπτυξης ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου, συνδέοντας τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και του Δούναβη (Ρούσε).
Ωστόσο, αυτά τα έργα θέλουν χρόνο ωρίμανσης, αλλά και κεφάλαια. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση από την Ε.Ε. προτάσσει την ανάγκη προώθησης του σχεδιαζόμενου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου, που έχει ενταχθεί στην πρωτοβουλία 3Seas, στοχεύοντας στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών, αποφεύγοντας τα Στενά του Βοσπόρου, ώστε να κερδηθεί χρόνος και χρήμα.
Στα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνεται και η «Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης και προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης».