Κοινοβουλευτική ερώτηση για το «μπλόκο» στις κάρτες ελεύθερης διέλευσης μόνιμων κατοίκων και επαγγελματιών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κατέθεσαν και βουλευτές του ΚΚΕ
Νέα κοινοβουλευτική διάσταση λαμβάνει το φλέγον ζήτημα της διατήρησης του καθεστώτος δωρεάν διέλευσης από τα διόδια Εγνατίας Οδού για τους κατοίκους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Το pameevro.gr έχει αναδείξει επανειλημμένα και με εκτενή ρεπορτάζ τις έντονες τοπικές αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει στην περιοχή. Αυτή τη φορά, η πολιτική έμφαση μετατοπίζεται στο Κοινοβούλιο, καθώς το ΚΚΕ κατέθεσε μια εξαιρετικά σκληρή ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας την άμεση λήψη μέτρων.
Η παρέμβαση αυτή έρχεται σε μια περίοδο κλιμακούμενων κινητοποιήσεων από παραγωγικούς φορείς και κομματικές οργανώσεις της Ροδόπης και της ευρύτερης Περιφέρειας. Οι βουλευτές του κόμματος, Γιάννης Δελής και Λεωνίδας Στολτίδης, θέτουν στο μικροσκόπιο το κύμα απορρίψεων δικαιολογητικών και την ξαφνική απενεργοποίηση των καρτών απαλλαγής, ένα φαινόμενο που πλήττει άμεσα χιλιάδες επαγγελματίες, αγρότες και εργαζόμενους της ακριτικής περιοχής.
Στο στόχαστρο η ιδιωτικοποίηση και η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ
Σύμφωνα με το σκεπτικό της κοινοβουλευτικής παρέμβασης, οι αρνητικές αυτές εξελίξεις συνδέονται άμεσα με την πρόσφατη παραχώρηση του οδικού άξονα στον ιδιωτικό όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Το ΚΚΕ καταλογίζει βαρύτατες ευθύνες τόσο στην παρούσα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όσο και στις προηγούμενες διοικήσεις, τονίζοντας ότι εκείνες προετοίμασαν το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η αποδοχή της «λεόντειου σύμβασης» οδήγησε ήδη από την αρχή του έτους σε αυξήσεις στις τιμές, κατάργηση των εκπτωτικών πακέτων και, πλέον, σε μια ξεκάθαρη μεθόδευση για τη σταδιακή και πλήρη κατάργηση της ατελούς διέλευσης για τους ντόπιους οδηγούς. Το κόμμα υπογραμμίζει ότι η ελεύθερη μετακίνηση στα διόδια Εγνατίας Οδού αποτελεί ζωτική, καθημερινή ανάγκη για την πρόσβαση των πολιτών στους χώρους εργασίας τους, αλλά και σε βασικές δομές υγείας των αστικών κέντρων, δεδομένης της υποβάθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας στην επαρχία.
Οικονομική «θηλιά» για τις λαϊκές οικογένειες
Οι ερωτώντες βουλευτές επισημαίνουν ότι η νέα οικονομική επιβάρυνση έρχεται να προστεθεί σε ένα περιβάλλον ασφυκτικής ακρίβειας, με συνεχείς ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, την ενέργεια και τα καύσιμα. Χαρακτηρίζουν δε ως «πρόκληση» τις πρόσφατες δηλώσεις της διοίκησης του ιδιωτικού ομίλου περί ανάγκης «ανακατασκευής» του άξονα, σημειώνοντας ότι ο λαός έχει ήδη πληρώσει τον συγκεκριμένο δρόμο διπλά και τριπλά.
Στο πλαίσιο αυτό, το ΚΚΕ ζητά την άμεση διασφάλιση της δωρεάν μετακίνησης, την εκτέλεση των έργων συντήρησης χωρίς νέα επιβάρυνση των χρηστών, καθώς και την πλήρη ακύρωση των συμβάσεων παραχώρησης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
«Η απόφαση απενεργοποίησης καρτών απαλλαγής διοδίων που είχαν χορηγηθεί σε μόνιμους κατοίκους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αναδεικνύει ποιος τελικά είναι ο ωφελημένος από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), ποιών τις ανάγκες καλύπτει η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και οι προηγούμενες, που προετοίμασαν την ιδιωτικοποίηση. Αναδεικνύει επίσης πόσο κάλπικες ήταν οι διαβεβαιώσεις τοπικών πολιτικών παραγόντων της ΝΔ για τη διασφάλιση της δωρεάν διέλευσης των μόνιμων κατοίκων, όπως και η ψευτοαντιπαράθεση που έστησαν οι δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας, περιορίζοντας το πρόβλημα στην απαράδεκτη απαίτηση της Εγνατίας Α.Ε. τους προηγούμενους μήνες να αποδεικνύουν οι οδηγοί ότι είναι και οι ιδιοκτήτες των οχημάτων.
Τα ενημερωτικά email για την απόρριψη των δικαιολογητικών που κατέθεσαν – και άρα την «έξοδό» τους από το καθεστώς ατελών διελεύσεων – παρά τις αρχικές και δια emaıl επίσης επιβεβαιώσεις ότι η διαδικασία ανανέωσης ολοκληρώθηκε επιτυχώς, αφορούν αρχικά τους επαγγελματίες και τους αγρότες της περιοχής, αλλά και αρκετούς εργαζόμενους μόνιμους κατοίκους της περιοχής που δεν εγκρίθηκε η επικαιροποίηση των στοιχείων τους. Είναι φανερή η πρόθεση της εταιρείας να προχωρήσει σταδιακά στην πλήρη κατάργηση της ατελούς διέλευσης. Άλλωστε από την αρχή του χρόνου που τέθηκε σε ισχύ η λεόντειος σύμβαση με την ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, η εταιρία αύξησε το κόστος των διοδίων, κατήργησε τα διάφορα εκπτωτικά πακέτα που υπήρχαν και αξιοποιούσαν οδηγοί που για επαγγελματικούς και άλλους λόγους έκαναν αρκετές διελεύσεις μέσα στον μήνα.
Για τους κατοίκους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης η δωρεάν διέλευση από τα διόδια της Εγνατίας, μετωπικά και πλευρικά, δεν αποτελεί προνόμιο, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετακίνησή τους από και προς τη δουλειά τους, που σε πολλές περιπτώσεις είναι και εκτός Περιφερειακής Ενότητας, αλλά και για λόγους υγείας, αφού η ανύπαρκτη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας ωθεί τον λαό προς τις πόλεις και τα νοσοκομεία της περιοχής, ακόμα και για στοιχειώδεις υπηρεσίες.
Η οικονομική επιβάρυνση σε εργαζόμενους και οικογένειες, που είναι υποχρεωμένες να μετακινούνται συχνά, σε συνθήκες τεράστιας ακρίβειας και συνεχών ανατιμήσεων των ειδών πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, στα ράφια και στις αντλίες, συνολικά στην ενέργεια, στα ενοίκια, αποτελεί θηλιά στο λαιμό τους.
Μετά και από αυτές τις εξελίξεις αποτελούν πρόκληση οι δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την «ανακατασκευή του οδικού άξονα, και όχι την επισκευή, ώστε να παίξει τον ρόλο που του αναλογεί στην επόμενη 30ετία». Έναν οδικό άξονα που τον πλήρωσε ο λαός διπλά και τριπλά και όπως αποδεικνύεται θα συνεχίσει να τον πληρώνει. Αλήθεια πριν πάρει μέρος στον διαγωνισμό δεν ήξερε την κατάσταση του δρόμου; Δεν φρόντισε να μάθει; Τώρα τα ανακάλυψε ως δικαιολογία για να βάλει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη του λαού της περιοχής;
Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση, ώστε:
– Να υπάρχει δωρεάν διέλευση όλων όσοι διέρχονται τα διόδια της Εγνατίας Οδού για την καθημερινή μετακίνησή τους, όπως εργαζόμενοι, επαγγελματίες, αγρότες, ασθενείς, κάτοικοι κ.ά.
– Να καταγγελθούν οι Συμβάσεις Παραχώρησης και να καταργηθούν τα διόδια για όλους τους οδικούς άξονες, που χρυσοπλήρωσε και χρυσοπληρώνει ο λαός μας από το υστέρημά του.
– Να πραγματοποιηθούν όλες οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης και βελτίωσης της Εγνατίας Οδού χωρίς να επιβαρυνθεί ο λαός».

