Ξεκινούν οι διαδικασίες για το masterplan του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, που εξελίσσεται σε «μαγνήτη» διεθνούς ενδιαφέροντος με τη γειτονική Βουλγαρία να αναζητά προνομιακή πρόσβαση. Η ανάδειξη του λιμανιού σε πόλο ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα και η ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της Αλεξανδρούπολης στη Nοτιοανατολική Ευρώπη αποτελούν τα μεγάλα στοιχήματα του αναπτυξιακού σχεδιασμού για το λιμάνι.
Σε αυτή την κατεύθυνση, το ΤΑΙΠΕΔ, λειτουργώντας ως αρχή σχεδιασμού, αναζητά τεχνικό σύμβουλο για την εκπόνηση νέου master plan, στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και τυχόν συνοδών μελετών που θα απαιτηθούν. Βήμα που βάζει σε τροχιά την πολυδιαφημισμένη από τις κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε κόμβο εμπορευμάτων, μεταφορών, ενέργειας και άμυνας. Τον δρόμο άνοιξε η ένταξη του λιμανιού στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, στα τέλη του 2022, ουσιαστικά κάνοντας εφικτή την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά εργαλεία χρηματοδότησης.
Εν τω μεταξύ, με ανατροπή προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάθεση του «διπλού» έργου αναβάθμισης των υποδομών του λιμανιού, συνολικού ύψους 23,65 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που αρχικώς βρέθηκε κοντά στην ΤΕΚΑΛ. Όμως, μετά από προσφυγή της εταιρείας Χριστόφορος Κωνσταντινίδης Α.Ε. στην ΕΑΔΗΣΥ, με την οποία δικαιώθηκε, το μεγαλύτερο από τα δύο έργα, που αφορά στην εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, προϋπολογισμού 14,87 εκατ. ευρώ, αλλάζει χέρια. Αν και θεωρείται πιθανό η ΤΕΚΑΛ να προσβάλει αυτή την απόφαση σε ανώτατο δικαστήριο.
Το δεύτερο έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με την υπό κατασκευή νέα Περιφερειακή Οδό, με άξονα μήκους 1,5 χλμ., παραμένει στην ΤΕΚΑΛ. Ο προϋπολογισμός του είναι 4,19 εκατ. ευρώ.
Ο τεχνικός σύμβουλος
Στο πλαίσιο της σύμβασης, διάρκειας 36 μηνών, ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει, μεταξύ άλλων, την καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης του λιμανιού και τη διερεύνηση των λιμενικών χρήσεων (εμπορικών, ακτοπλοϊκών, αλιευτικών, τουριστικής εξυπηρέτησης, κρουαζιερόπλοιων κλπ.), ώστε να καταλήξει σε έναν οδικό χάρτη ανάπτυξης του λιμένος με σαφές χρονοδιάγραμμα.
Θα προχωρήσει στην επιτόπια και υποβρύχια επιθεώρηση, στην οικονομική αποτίμηση του λιμανιού, καθώς και στη διερεύνηση των δυνατοτήτων σύνδεσης με άλλα λιμάνια. Επίσης, θα εκπονήσει μελέτη κυκλοφοριακής θεώρησης, αλλά και μελέτη εσωτερικής οδοποιίας, εφόσον είναι δυνατόν να επιτευχθεί σύνδεση με το οδικό δίκτυο. Ο ανάδοχος θα υποβάλει προτάσεις διαμόρφωσης των ελεύθερων χερσαίων χώρων και κτηριακών απαιτήσεων, ενώ θα προωθήσει την πολεοδομική́ οργάνωση του χερσαίου χώρου, με χρήσεις γης, όρους δόμησης κλπ. Η αμοιβή του προϋπολογίζεται σε 130.000 ευρώ και η ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών είναι η 15η Μαΐου.
Σταθμός του 3Seas
Όπως είπε πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στην αλυσίδα των χωρών που συμμετέχουν στη πρωτοβουλία 3Seas. «Προνομιακή διαχείριση του λιμένος Αλεξανδρούπολης ζητάει, για παράδειγμα, η Βουλγαρία», σημείωσε, εστιάζοντας στη λεγόμενη Παράκαμψη Βοσπόρου, που αποτελεί πια την νότια απόληξη αυτού του διευρωπαϊκού διαδρόμου, ενσωματώνοντας αυτό που μέχρι πρότινος λέγαμε Sea2Seaproject.
Ως προς το μερίδιο της χώρας μας σε αυτόν τον διάδρομο, αφορά στο ανατολικότερο κομμάτι της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας μας, παρά τα φιλόδοξα σχέδια των προηγούμενων ετών με κορυφαίο το πακέτο των διαγωνισμών 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ, σκοντάφτει στη χρηματοδότηση.
Η πρόσφατη πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο CEFII, περιλαμβάνει ένα από τα έργα που συμπληρώνουν το ελληνικό κομμάτι αυτού του διαδρόμου. Αφορούν στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση. Θα είναι μονή γραμμή, με πρόβλεψη μελλοντικά να γίνει διπλή. Για το ζήτημα αυτό, ο κ. Σταϊκούρας, δήλωσε «ρεαλιστικά αισιόδοξος» ότι κάποιους πόρους για αυτά τα έργα θα τους πάρουμε. Η τελική κρίση αναμένεται στα τέλη Ιουνίου.
Το δεύτερο έργο αφορά στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, μήκους 37 χλμ., που είναι και το μόνο που μέχρι στιγμής έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 202 εκατ. ευρώ από το CEFI, και μπαίνει ως αυτοτελής σύμβαση σε προτεραιότητα υλοποίησης.