20 Σεπτεμβρίου 2024

Το δεύτερο FSRU στην Θράκη προχωρά ο Δ. Κοπελούζος την ώρα που η Τουρκία στοχεύει να γίνει το hub της ΝΑ Ευρώπης

Μια νέα μορφή ανταγωνισμού προβάλλει μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας με επιχειρηματικό πρόσημο αλλά και γεωπολιτική σημασία. Η ανακοίνωση του mega deal BOTAS – TOTAL Energies ανοίγει στην τουρκική πλευρά την δυνατότητα να διεκδικήσει πρωταγωνιστικό ρόλο διαμετακόμισης φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη και ταυτόχρονα δείχνει τους στόχους της πολιτικής της.

Οι Τούρκοι θα επανεξάγουν ένα μείγμα φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και την Αίγυπτο, που θα πειριλαμβάνει και ρωσικό, που λαμβάνουν και μεταφέρουν μέσω των εδαφών τους από τον TurkStream προσφέροντας ενδεχομένως και λύσεις, όταν αυτές είναι αναγκαίες σε μιαν αγορά που θα έχει πολλές διακυμάνσεις μπροστά.

Σημειώνεται ότι συμβουλευτικά δραστηριοποιείται στην Τουρκία και ο μεγάλος Αμερικανός παράγοντας Mathew Bryza, που είχε βρεθεί και στην Ελλάδα κατά την κατασκευή του TAP, ενώ συνετέλεσε και στενός συνεργάτης του προέδρου Biden.

Από την άλλη πλευρά ο Έλληνας επιχειρηματίας Δημήτρης Κοπελούζος και βαθύς γνώστης της ενέργειας, μετά την μεγάλη επιτυχία που έχει εξασφαλίσει το FSRU Αλεξανδρούπολης, έχοντας κλείσει με συμβόλαια το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητας, προχωρά στην υλοποίηση του δεύτερου FSRU στην Θράκη. Οι διαδρομές του LNG στην περίπτωση αυτή θα είναι διαφορετικές και θα στοχεύουν, χρησιμοποιώντας κατά βάση αμερικανικό LNG να τροφοδοτήσουν με άεριο την ΝΑ και Κεντρική Ευρώπη, φθάνοντας μέχρι την Ουκρανία.

Κατά τον τρόπο αυτό ο στόχος είναι η ενεργειακή ασφάλεια της ΝΑ Ευρώπης να απεγκλωβισθεί από το ρωσικό αέριο και να προετοιμασθεί για τις επιπτώσεις της λήξη της συμφωνίας διέλευσης στος τέλος του τρέχοντος έτους από Ρωσία σε Ουκρανία, θέμα που δεν έχει κλείσει οριστικά.

Σε αυτή την κατεύυνση ο ΔΕΣΦΑ επιμένει στις Βρυξέλλες στην προώθηση του Κάθετου Διαδρόμου οι διακλαδώσεις του οποίου θα τροφοδοτούν όλες αυτές τις χώρες, το market test του οποίου όμως δεν πήγε καλά.

Όπως είναι προφανές το παιχνίδι μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο σταυροδρόμι του φυσικού αερίου έχει πολλά ακόμη επεισόδια,  καθώς μάλιστα υπάρχουν εμπορικές σχέσεις ανεξάρτητες των κρατικών στρατηγικών. Σημαντικό ρόλο στην διακίνηση φυσικού αερίου και LNG έχουν στην Ελλάδα οι όμιλοι Metlen και ΔΕΠΑ, οι οποίοι καλύπτουν τις μεγαλύτερες ποσότητες τροφοδοσίας της αγοράς ενώ εισαγωγές πραγματοποιούν και όλες οι ενεργειακές εταιρίες.

Πέραν της καθυστέρησης στην επένδυση του Βασιλικού στην Κύπρο, δεν έχει προχωρήσει ούτε το σχέδιο της Energean, που έχει προτείνει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ και συναντά τον ανταγωνισμό της τουρκικής διαδρομής.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.worldenergynews.gr

Μοιραστείτε το