Η Εγνατία Οδός ένας από τους μεγαλύτερους στρατιωτικούς και
εμπορικούς δρόμους του αρχαίου κόσμου, κατασκευάστηκε μεταξύ 146
και 120 π.Χ. και συνέδεε το σημερινό Δυρράχιο της Αλβανίας, με την
Θράκη και την Αλεξανδρούπολη, καταλήγοντας ως γνωστόν στο
Βυζάντιο.
Οι σημερινές γεωπολιτικές εξελίξεις, αιώνες μετά, συνδέουν και πάλι τα
δύο λιμάνια αυτή την φορά πιθανώς σε καθαρά ανταγωνιστικούς
ρόλους.
Είναι γεγονός πως το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν τα δημοσιεύματα
με τα οποία ο Αμερικανικός παράγοντας επεξεργάζεται ένα εναλλακτικό
σχέδιο με το οποίο προβλέπεται για λόγους κόστους, η αντικατάσταση
του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι του Δυρραχίου στην
Αλβανία! Μια περιοχή που για τις ΗΠΑ αποτελεί συμμαχικό έδαφος και
φιλοξενεί πλήθος αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων. Μάλιστα τα ίδια
δημοσιεύματα αναφέρουν πως σχεδιάζεται η Εγνατία οδός να
αντικατασταθεί με τον Οδικό Διάδρομο VIII που ενώνει την Αδριατική με
τη Μαύρη Θάλασσα και το κατά μία ημέρα πιο αργό Σιδηροδρομικό
δίκτυο Αλβανίας – Βόρειας Μακεδονίας – Βουλγαρίας.
Όλα αυτά τα σενάρια φαντάζουν πιθανά, μια και ως γνωστόν το βασικό
ενδιαφέρον των Αμερικανών είναι ο ασφαλέστερος και συντομότερος-
οικονομικότερος τρόπος μεταφοράς των στρατιωτικών τους δυνάμεων.
Άξιο προβληματισμού σχετικά με την ρευστότητα – μεταβλητότητα που
επιφέρουν οι γεωστρατηγικές εξελίξεις, είναι τα επίσης πρόσφατα
δημοσιεύματα που βασίζονται σε διπλωματικές πηγές και σχετίζονται με
τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed. Συγκεκριμένα αναφέρονται σε ένα
άτυπο κείμενο (non paper) το οποίο έστειλε η αμερικανική κυβέρνηση
στην Αθήνα, την Ιερουσαλήμ και τη Λευκωσία, σύμφωνα με το οποίο η
Ουάσιγκτον δεν υποστηρίζει την κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού
μεταφοράς φυσικού αερίου και πετρελαίου για περιβαλλοντολογικούς και
οικονομικούς λόγους, θεωρώντας επί πλέον πως θα προκαλέσει και
ιδιαίτερες εντάσεις στην περιοχή!
Σε ότι αφορά την πώληση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, οι
συνθήκες πλέον δείχνουν να είναι ώριμες με το χρονοδιάγραμμα να
προβλέπει στα μέσα Απριλίου του τρέχοντος έτους να ξεκινάει η
διαδικασία για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Ο.Λ.Α.
σε ιδιωτικούς φορείς. Συγκεκριμένα θα κληθούν οι
τέσσερις(4) ενδιαφερόμενοι φορείς που πέρασαν στη δεύτερη φάση του
διαγωνισμού να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, για την
επιλογή του τελικού σχήματος που θα αποκτήσει την πλειοψηφία των
μετοχών του λιμανιού. Αυτό πρακτικά θα σήμαινε πως όταν οι
Αμερικανοί θα χρειαστεί να μετακινούν δυνάμεις από το λιμάνι θα πρέπει
πλέον αναγκαστικά να συνεργάζονται και με τους νέους επενδυτές. Σε
μια τέτοια περίπτωση υπάρχει ο φόβος πως οι τελευταίοι πιθανώς να
δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στις διαδικασίες και το κυριότερο να
έχουν άμεση πρόσβαση σε ευαίσθητες στρατιωτικές πληροφορίες. Όλα
αυτά προφανώς και ενισχύουν το σενάριο ενός εναλλακτικού σχεδίου
που έχει να κάνει όπως προαναφέρθηκε με την επιλογή του Δυρραχίου.
Την ίδια στιγμή οι προσδοκίες στην Αλεξανδρούπολη από όσα
συμβαίνουν και ακούγονται είναι εύλογα μεγάλες, αναμένοντας πολλές
και σημαντικές επενδύσεις, κάτι που όμως μέχρι στιγμής δεν έχει απτά
αποτελέσματα στην οικονομία της περιοχής. Η τοπική αυτοδιοίκηση από
την πλευρά της παρακολουθεί αμήχανη τις εξελίξεις, χωρίς
πρωτοβουλίες, ενώ το πολεοδομικό συγκρότημα συνεχίζει να
γιγαντώνεται πληθυσμιακά, συμβάλλοντας επί πλέον με αυτό τον τρόπο
στο μεγάλο δημογραφικό πρόβλημα που ταλανίζει τον υπόλοιπο νόμο
και ιδιαίτερα το κεντρικό και βόρειο τμήμα του.
Χαρακτηριστική και η φημολογία (η οποία τελικώς διαψεύσθηκε)
σύμφωνα με την οποία υποτίθεται ότι θα γινόταν στην Αλεξανδρούπολη
η προγραμματισμένη συνάντηση του Σαουδάραβα Υπουργού
Εξωτερικών Πρίγκιπα Faisal Bin Farhan Al-Saud με τον Έλληνα
ομόλογό του στην Ελλάδα, γεγονός που θα μαρτυρούσε ισχυρό
επενδυτικό ενδιαφέρον των Αράβων για την περιοχή μας.
Κατά σύμπτωση την ίδια ακριβώς στιγμή, μαθαίναμε πως στην
αντίστοιχη «Αλεξανδρούπολη» της Αδριατικής και συγκεκριμένα στο
Δυρράχιο της Αλβανίας ο κατασκευαστικός κολοσσός Emaar των
Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με εμβληματικά έργα στο ενεργητικό
του όπως ο ουρανοξύστης Burj Khalifa, ξεκινάει να μεταμορφώνει το
επόμενο διάστημα όλο το παράκτιο μέτωπο της περιοχής!
Το έργο για την ανάπλαση του λιμανιού του Δυρραχίου και τη μετατροπή
του σε μια από τις μεγαλύτερες τουριστικές μαρίνες της Μεσογείου αξίας
2 δις ευρώ, έχει ανακοινωθεί εδώ και μήνες από τον Αλβανό
πρωθυπουργό Έντι Ράμα καθώς οι δύο πλευρές κατέληξαν σε
συμφωνία πριν από έναν χρόνο. Τις τελευταίες μάλιστα ημέρες
άνθρωποι του Emaar Group βρίσκονται στην Αλβανία και υπογράφουν
συμφωνητικά με τοπικές κατασκευαστικές εταιρίες ώστε να αρχίσει η
ανακατασκευή εντός του επόμενου διμήνου ενώ ήδη γίνονται
προπαρασκευαστικά έργα. Η συνολική επένδυση υπολογίζεται να
ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας δημιουργώντας εκατοντάδες νέες
θέσεις εργασίας. Στα σχέδια που έχει παρουσιάσει ο όμιλος Emaar
προβλέπεται ριζικό λίφτινγκ σε ολόκληρη την περιοχή με υπερσύγχρονη
μαρίνα που θα υποδέχεται super yachts , εντυπωσιακές διαδρομές
περιπάτου, οργανωμένες πλαζ, εμπορικά κτίρια, καφέ, εστιατόρια και
ξενοδοχεία.
Μετά από όλες αυτές τις εξελίξεις, είναι προφανές πως τα γεγονότα
τρέχουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς, το διεθνές περιβάλλον είναι
ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, υπάρχει δε ορατός πλέον ο κίνδυνος να
μείνουμε μόνο με τις προσδοκίες και με ότι αυτό συνεπάγεται.
Η στρατηγική και γεωπολιτική θέση της Αλεξανδρούπολης καθώς και η
διαχείριση των ανταγωνιστικών χαρακτηριστικών της, δεν μπορούν να
μένουν άλλο στα λόγια και σε θεωρητικό επίπεδο. Οι ραγδαίες αλλαγές
στην Ενέργεια δημιουργούν νέα δεδομένα και «αναγκάζουν» όλες τις
ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σε συνεχή αλλαγή πλάνων και σχεδίων.
Περισσότερο από κάθε άλλη φορά είναι ξεκάθαρο πως ήρθε η ώρα της
αυτοδιοίκησης, ενωμένη και με συγκεκριμένο όραμα να «στρώσει το
έδαφος» καταστρώνοντας το δικό της σχέδιο σε συνεργασία πάντα με
την Κυβέρνηση, έχοντας ως κυρίαρχο στόχο να προσελκύσει το
ουσιαστικό ενδιαφέρον ντόπιων και ξένων επενδυτών. Να πάρει
πρωτοβουλίες και να αξιολογήσει πρωτίστως το πρόσφατο πόρισμα της
Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης.
Η σημερινή δημοτική αρχή δυστυχώς δείχνει ανήμπορη να
παρακολουθήσει τις εξελίξεις, απροετοίμαστη να καταθέσει το δικό της
όραμα και σχέδιο. Το νέο έτος απαιτεί πλέον την συγκρότηση ενός
έμπειρου νέου αυτοδιοικητικού μετώπου, με σκοπό να αφήσει πίσω του
την σημερινή αδράνεια και τις εκφυλιστικές τάσεις που παρατηρούνται
ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα.
Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
«ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – Ο ΔΗΜΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ»