Την ώρα που στα χερσαία σύνορα του Έβρου με την Τουρκία καταγράφονται μηδενικές ροές μεταναστών, στα θαλάσσια σύνορα της χώρας καταγράφονται καθημερινά εκατοντάδες αφίξεις.
Το μεταναστευτικό πρόβλημα, παρότι δεν βρίσκεται ψηλά στην δημοσιογραφική ατζέντα, παραμένει ένα χρόνιο πρόβλημα, με την κυβέρνηση να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και να λαμβάνει πρωτοβουλίες όποτε οι συνθήκες το καθιστούν απαραίτητο.
Άλλωστε μόνο τυχαίο δεν είναι το ενδιαφέρον που δείχνει, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης που ανά τακτά χρονικά διαστήματα πραγματοποιεί επισκέψεις στον Έβρο, με την τελευταία να καταγράφεται στις 8 Νοεμβρίου στις Σέρρες.
«Σφράγισε ο Έβρος»
Τον τελευταίο χρόνο, τα χερσαία σύνορα της χώρας, στο βόρειο και στο νότιο κομμάτι του Έβρου, έχει «σφραγίσει», με τις μεταναστευτικές ροές να είναι ελάχιστες και όσους προσπαθούν να περάσουν στην χώρα μας, αν συλλαμβάνονται άμεσα από τους συνοριοφύλακες.
Αυτό αποδίδεται σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, σε μια σειρά παραγόντων.
Όπως επεσήμαναν υπό καθεστώς ανωνυμίας, «αρχικά ο φράχτης λειτουργεί αποτρεπτικά στα όποια σχέδια των διακινητών να μεταφέρουν δια μέσω του ποταμού παράτυπους μετανάστες. Παράλληλα, με τα drone τα οποία επιτηρούμε από αέρος, εντοπίζουμε και αποτρέπουμε άμεσα την προώθηση μεταναστών στην χώρα μας, ενώ παράλληλα, φαίνεται πως οι διακινητές αναζητούν άλλο τρόπο να μεταφέρουν μετανάστες».
Αυτό ο άλλος τρόπος, είναι η μεταφορά μεταναστών δια θαλάσσης από τα Τουρκικά παράλια, προς τις ακτές των νησιών του Αιγαίου.
Ανεξέλεγκτες ροές και business εκατομμυρίων στο Αιγαίο
Μόνο στην Σάμο καταφθάνουν καθημερινά από 80 έως 100 παράτυποι μετανάστες από τα Τουρκικά παράλια.
Οι μετανάστες άλλοτε εντοπίζονται στις ακτές και άλλοτε στην θάλασσα, όπου αφού διασωθούν από τα στελέχη του λιμενικού σώματος, στην συνέχεια μεταφέρονται στο κέντρο κράτησης του νησιού.
Εκεί γίνεται η καταγραφή τους και στην συνέχεια παραμένουν στον χώρο μέχρι να μεταφερθούν στην ενδοχώρα.
Τα δρομολόγια και τα ταχύρρυθμα μαθήματα στους «καπετάνιους»
Τα μέλη των δουλεμπορικών κυκλωμάτων, που βρίσκονται στα Τουρκικά παράλια και «θησαυρίζουν», εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη των μεταναστών να περάσουν στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, έχουν εξασφαλίσει έναν ολόκληρο στόλο από βάρκες, ταχύπλοα σκάφη και ιστιοφόρα, τα οποία χρησιμοποιούν για τις λαθροδιακινήσεις.
Το κόστος για κάθε έναν μετανάστη που θα επιβιβαστεί στα σκάφη, ξεκινάει από τις 3.000 δολάρια και φτάνει έως και τις 8.000 δολάρια.
Όπως έχει διαπιστωθεί, για να μην συλλαμβάνονται μέλη των εγκληματικών του ομάδων, «στρατολογούν» μετανάστες που δεν έχουν να πληρώσουν τα χρήματα για να πληρώσουν τα κυκλώματα και τους «βαφτίζουν» καπετάνιους.
Τους παρέχουν… δωρεάν μεταφορά στην Ελλάδα, κάνοντας τους ταχύρρυθμα μαθήματα ναυσιπλοΐας.
Στη συνέχεια τους δίνουν τις συντεταγμένες που θα πρέπει να αγκυροβολήσουν το σκάφος και τους καθιστούν ποινικά υπεύθυνους απέναντι στον νόμο, σε περίπτωση που τους υποδείξουν ως λαθροδιακινητές.
Αίτημα για μονιμοποίηση των συνοριοφυλάκων και παραιτήσεις
Εκτός από την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών, περίπου 2.000 συνοριακοί φύλακες, έχουν να διαχειριστούν και το αβέβαιο εργασιακό τους μέλλον.
Οι συμβάσεις τους ανανεώνονται κάθε χρόνο με την πολίτικη ηγεσία του υπουργείου προστασίας του πολίτη, να έχει διαμηνύσει σε προέδρους των ομοσπονδιών τους πως «δεν πρόκειται να υπάρξουν μονιμοποιήσεις».
Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, αναφέρουν πως από αξιωματούχους του υπουργείου, τους ξεκαθαρίστηκε πως «τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την κάλυψη των θέσεων στην συνοριοφυλακή, θα διατίθενται στην χώρα μας έως το 2027.
Μετά την ολοκλήρωση της σχετικής συμφωνίας, το θέμα θα ανοίξει εκ νέου, οπότε τότε, θα υπάρχουν και εξελίξεις».
Από την πλευρά τους οι συμβασιούχοι συνοριοφύλακες, διεκδικούν την μονιμοποίηση τους, σημειώνοντας πως « το μεταναστευτικό πρόβλημα δεν θα ολοκληρωθεί έως το 2027, οπότε εκ των πραγμάτων καλύπτουμε πάγιες ανάγκες της πολιτείας».
Αξίζει να σημειωθεί πως επαγγελματική αβεβαιότητα για το μέλλον, έχει οδηγήσει στην παραίτηση, τουλάχιστον 15 συνοριοφύλακες τα τελευταία 3 χρόνια.