Οικονομικά εμπόδια φαίνεται ότι έχει θέσει στα σχολεία η κατάργηση των σχολικών επιτροπών, δημιουργώντας ένα θολό τοπίο σχετικά με την χρηματοδότησή τους
Αγκάθι αποτελεί τη νέα σχολική χρονιά η κατάργηση των σχολικών επιτροπών στα σχολεία, κάτι το οποίο έχει θέσει σοβαρά εμπόδια στη χρηματοδότησή τους, δημιουργώντας ανησυχίες για την κάλυψη ακόμα και των βασικών αναγκών.
Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών
Το τέλος των σχολικών επιτροπών ήρθε μετά από εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών όπου αναφερόταν πως «καταργούνται αυτοδικαίως την 29η.6.2024 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 30η.6.2024 από τον οικείο δήμο».
Όπως διευκρινίζεται, το δικαίωμα για διατήρηση των υφιστάμενων σχολικών επιτροπών τους, έχουν οι δήμοι, στους οποίους λειτουργούν εκατόν μία (101) και περισσότερες σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σωρευτικά. Κατ’ αυτό τον τρόπο γίνεται κατανοητό ότι η κατάργηση των επιτροπών υφίσταται στους μικρούς δήμους της χώρας.
Η κατανομή των χρημάτων γινόταν πριν την κατάργηση και θα συνεχίσει να γίνεται όπου εξακολουθούν να υπάρχουν σχολικές επιτροπές για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων, λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τον αριθμό μαθητών, τον αριθμό τμημάτων, τον αριθμό αιθουσών διδασκαλίας, τη λειτουργία γυμναστηρίων, αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, εργαστηρίων, βιβλιοθηκών κ.λπ., την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων.
Η αβέβαιη κατάσταση στα σχολεία
Υπογραμμίζεται ξανά ότι η απόφαση κατάργησης έχει ληφθεί από τον Ιούνιο του 2024, με την εγκύκλιο να τονίζει «είναι εξαιρετικά σημαντικό οι διαπιστωτικές πράξεις να εκδοθούν το συντομότερο δυνατό».
Εντούτοις, παρότι τα λεφτά για τα σχολεία έχουν δοθεί από το κράτος στους δήμους, η μεταβατική περίοδος φαίνεται να διαρκεί πολύ περισσότερο απ’όσο θα έπρεπε, καθώς έχοντας φτάσει αρχές Δεκέμβρη, τα σχολεία δεν έχουν λάβει ακόμα τις πάγιες πληρωμές. Η μη κατανομή των χρημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι το νέο «σώμα» που τα διαχειρίζεται δεν έχει οργανωθεί πλήρως για να μπορέσει να λριτουργήσει με σαφείς αρμοδιότητες και να προχωρήσει στην παροχή των προβλεπόμενων χρηματικών ποσών.
Οι βασικές και μόνο ανάγκες των σχολείων καλύπτονται προσώρας κατά τρεις τρόπους:
- Από τους δήμους που δίνουν χρηματοδότητηση για την κάλυψη των σχολικών φαρμακείων, των ηλεκτρολογικών υλικών, της γραφικής ύλης και των ειδών καθαριότητας. Ακόμα και αυτό γίνεται με κάποια φειδώ, λόγου του μεγάλου όγκου σχολικών εξόδων που πρέπει να καλυφθούν.
- Από τους συλλόγους γονέων που επικουρούν οικονομικά τα σχολεία όσο το δυνατόν μπορούν, σχετικά με δευτερεύοντα έξοδα που μπορεί να προκύψουν ή ακόμα και αν προκύψει ανάγκη για πιο βασικά είδη.
- Από τους διευθυντές και τις διευθύντριες που χρηματοδοτούν το ταμείο με προσωπικά τους έξοδα.
Μάλιστα, μερικά σχολεία φέρεται να έχουν καταφύγει ακόμα και σε μεταξύ τους δανεισμούς για να καλύψουν τα όποια κενά σε υλικά έχουν δημιουργηθεί. Κάποιοι διευθυντές/διευθύντριες προέβλεψαν, ορθά, την αβεβαιότητα και τις ξαθυστερήσεις που θα προέκυπταν και από τον Ιούνιο και προχώρησαν σε κάποιες αγορές με τα τότε εναπομείναντα κονδύλια που διέθεταν.
Η απόφαση για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών δίνει την «εικόνα» ενός ακόμα μέτρου που στόχο έχει να μειώσει τις οικονομικές παροχές στα δημόσια σχολεία, άρα και στην δημόσια παιδεία, μην λαμβάνοντας υπόχη τις πραγματικές ανάγκες συντήρησής τους, αλλά και εξέλιξής και βελτίωσής τους.
Πώς λειτουργούν οι πάγιες πληρωμές
Όταν, λοιπόν, μπορέσουν να κινηθούν οι πάγιες πληρωμές και φύγουν από τους δήμους και φτάσουν στα σχολεία, τα ποσά θα κριθούν ανάλογα τα διδακτικά τμήματα που λειτουργούν ανά σχολική μονάδα.
Τα ποσά θα δίνονται μέχρι να εξαντληθούν από έκαστο σχολείο, δημιουργώντας εντούτοις ανησυχία για το χρονικό διάστημα που θα χρειάζεται για να μεταβιβαστούν οι επόμενες πάγιες εντολές, καθώς το χρονοδιάγραμμα κατανάλωσης των ποσών διαφέρει από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα, ανάλογα τις εκάστοτε ανάγκες. Αυτό αφήνει εύλογα ερωτήματα για το τι θα γίνεται στο κενό χρονικό διάστημα που τα λεφτά θα έχουν καταναλωθεί και θα έχουν προκύψει νέες ανάγκες, χωρίς κεφάλαιο για να καλυφθούν.
Πιο συγκεκριμένα, τα ποσά που θα δοθούν στα σχολεία αντιστοιχούν σε 500 ευρώ για σχολικές μονάδες με έως και 11 τμήματα και 1.000 ευρώ για μονάδες με 12 και πάνω τμήματα.
«Οικονομική ασφυξία των σχολικών μονάδων»
Ανακοίνωση εξέδωσαν, μεταξύ άλλων φορέων, και η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διεθυντών/Διευθυντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κάνοντας λόγο για «οικονομική ασφυξία» των σχολείων που προκαλείται από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών.
Όπως υποστηρίζεται τα σχολεία έχουν φτάσει σε σημείο αδυναμίας λειτουργίας, ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας.
Η ανακοίνωση της Ένωσης
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αφορμή τη δυσλειτουργική, συγκεχυμένη και προβληματική κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών σε Δήμους με κάτω από 100 σχολικές μονάδες, η οποία τις έχει οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία και αδυναμία λειτουργίας τους ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας, απευθύνει έκκληση προς τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Εσωτερικών και Παιδείας:
- Να παρέμβουν άμεσα ώστε να καθοριστεί ένα σαφές θεσμικό πλαίσιο χρηματοδότησης και προμήθειας των σχολικών μονάδων με όλα τα απαραίτητα για τη λειτουργία τους υλικά.
- Σο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να είναι ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ, να χαρακτηρίζεται από πλήρη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, να είναι δεσμευτικό για όλους τους Δήμους της χώρας και να διασφαλίζει ότι θα καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων.
- Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αυξηθεί η κρατική χρηματοδότηση για τις σχολικές μονάδες, η οποία παραμένει παγωμένη εδώ και χρόνια, τη στιγμή που όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία τους έχουν ακριβύνει σημαντικά.