Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μετέφερε τις αιτήσεις β’ δόσης έναν χρόνο μετά για τους Νέους Αγρότες και τώρα ζητά αναδρομικά 60% τζίρο για το 2025, ενώ οι πληγέντες είχαν νόμιμη υποχρέωση για 50%
Σε μία πρωτοφανή κατάσταση ομηρίας και απόλυτου οικονομικού παραλογισμού βρίσκονται δεκάδες δικαιούχοι του προγράμματος Νέων Αγροτών του 2021 (υπομέτρο 6.1) στον Έβρο. Μία κρατική καθυστέρηση ενός ολόκληρου έτους μετατρέπεται με υπαιτιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε «αγχόνη» για τους παραγωγούς, οι οποίοι κινδυνεύουν πλέον με καθολική απένταξη και επιστροφή των χρημάτων που έχουν λάβει!
Το pameevro.gr αποκαλύπτει το χρονικό μιας απίστευτης γραφειοκρατικής παγίδας, όπως αυτή αποτυπώνεται στον επίσημο Οδηγό Υποβολής που ενεργοποιήθηκε στο ΠΣΚΕ.


Αν το Υπουργείο ήταν συνεπές, οι αγρότες θα είχαν πληρωθεί
Οι παραγωγοί που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα με βάση την πρόσκληση του 2021 και έλαβαν τις πρώτες εγκρίσεις στις 19 Ιουλίου 2022, όφειλαν να υποβάλουν την αίτηση για τη β’ δόση (εξόφληση) από τις 19 Ιουλίου 2025.
Οι ειδικοί στόχοι εμπορίας του προγράμματος προέβλεπαν ότι τα τιμολόγια πώλησης έπρεπε να αντιστοιχούν στο 50% της τυπικής απόδοσης ένταξης για το 2023 και στο 60% για το 2024. Όμως, λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών, οι Νέοι Αγρότες του Έβρου απαλλάχθηκαν πλήρως και νόμιμα από αυτές τις υποχρεώσεις λόγω ανωτέρας βίας.
Αυτό σημαίνει ότι αν η πλατφόρμα είχε ανοίξει στην ώρα της (τον Ιούλιο του 2025), οι αγρότες του Έβρου θα είχαν ελεγχθεί, θα είχαν δικαιωθεί βάσει της απαλλαγής και θα είχαν πληρωθεί κανονικά τη β’ δόση.
Η παγίδα: Μετέθεσαν τον έλεγχο στο 2025 και άλλαξαν τους όρους
Αντί για το περασμένο καλοκαίρι, το Υπουργείο άνοιξε το σύστημα στις 24 Ιουνίου 2026, έναν χρόνο μετά! Λόγω αυτής της τεράστιας καθυστέρησης της Διοίκησης, ο έλεγχος μετακυλήθηκε αναγκαστικά στο σήμερα, όπου έχουν ήδη υποβληθεί οι φορολογικές δηλώσεις του 2026, οι οποίες αποτυπώνουν τις πωλήσεις του έτους 2025.
Εδώ ακριβώς συντελείται το διοικητικό «έγκλημα»:
- Για το έτος 2025, οι Νέοι Αγρότες του Έβρου πραγματοποίησαν πωλήσεις και έκοψαν τιμολόγια ύψους 50%, καθώς αυτή είναι η σταθερή, μόνιμη συμβατική υποχρέωση του προγράμματος μετά την παρέλευση των ειδικών στόχων.
- Δεν προχώρησαν σε τιμολόγηση 60%, διότι η υποχρέωση αυτή αφορούσε αποκλειστικά το έτος 2024 και είχε ήδη ανασταλεί λόγω των πυρκαγιών.
Ωστόσο, η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου (σελίδα 18) απαιτεί αυθαίρετα και αναδρομικά από τους αγρότες του Έβρου να εμφανίσουν για το έτος 2025 τιμολόγια ύψους 60% αντί για 50%!
Κίνδυνος απένταξης και επιστροφής των επιδοτήσεων
Η παράλογη αυτή απαίτηση δημιουργεί ένα ανυπέρβλητο αδιέξοδο. Οι παραγωγοί είναι αδύνατον να γυρίσουν τον χρόνο πίσω και να κόψουν εκ των υστέρων τιμολόγια για το 2025, προκειμένου να πιάσουν έναν στόχο που τότε απλά δεν ίσχυε.
Αν το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν παρέμβει άμεσα για να διορθώσει αυτή την αυθαίρετη ερμηνεία, δεκάδες Νέοι Αγρότες στον Έβρο, που πάσχισαν να κρατήσουν όρθιες τις εκμεταλλεύσεις τους μετά τις φωτιές, θα πεταχτούν εκτός προγράμματος. Και το χειρότερο; Βάσει των όρων, θα κληθούν να επιστρέψουν εντόκως και την α’ δόση που έχουν ήδη λάβει!
Ο αγροτικός κόσμος του Έβρου απαιτεί άμεση πολιτική λύση, καθώς η Διοίκηση δεν μπορεί να φορτώνει τις δικές της πολύμηνες καθυστερήσεις στις πλάτες των παραγωγών, αλλάζοντας αναδρομικά τους κανόνες του παιχνιδιού με το έτσι θέλω.

