Στο επίκεντρο του πενταετούς στρατηγικού σχεδίου ο διάδρομος Κωνστάντζα-Αλεξανδρούπολη – Τι αποκάλυψε ο Αλέξανδρος Εξάρχου στους αναλυτές για το επενδυτικό πλάνο του 1 δισ. ευρώ.
Ένα φιλόδοξο, πενταετές στρατηγικό σχέδιο που επανακαθορίζει τον γεωπολιτικό και ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης παρουσίασε η διοίκηση της AKTOR. Στο επίκεντρο της νέας αναπτυξιακής ατζέντας του ομίλου τοποθετείται με τον πλέον δυναμικό τρόπο ο διάδρομος Κωνστάντζα-Αλεξανδρούπολη, ο οποίος αποτελεί τον μεγάλο στόχο στον τομέα των υποδομών και των παραχωρήσεων στα Βαλκάνια.
Το νέο επιχειρηματικό σχέδιο παρουσιάστηκε αναλυτικά στους επενδυτές από τον επικεφαλής του ομίλου, Αλέξανδρο Εξάρχου. Για τη χρηματοδότηση του πλάνου θα επιστρατευθεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και έκδοση ομολογιακού δανείου, με στόχο την άντληση κεφαλαίων ύψους 1 δισ. ευρώ. Οι δύο βασικοί μοχλοί ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία θα είναι το real estate, οι παραχωρήσεις και η στρατηγική επέλαση στην αγορά του LNG.
Ο διάδρομος Κωνστάντζα-Αλεξανδρούπολη στο μικροσκόπιο
Η διοίκηση της εταιρείας ανέδειξε τη Ρουμανία ως τη σημαντικότερη αγορά ανάπτυξης μετά την Ελλάδα, εκτιμώντας ότι από το 2027 θα ξεκινήσει μια νέα γενιά μεγάλων έργων. Κορυφαία προτεραιότητα αποτελεί ο υπό σχεδιασμό ευρωπαϊκός διάδρομος μεταφορών που θα συνδέει απευθείας το λιμάνι της Κωνστάντζας με την Αλεξανδρούπολη μέσω Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Εξάρχου, ο διάδρομος Κωνστάντζα-Αλεξανδρούπολη ενδέχεται να δημοπρατηθεί ως μία ενιαία σύμβαση παραχώρησης. Η AKTOR, αξιοποιώντας την ισχυρή και πολυετή παρουσία της στη ρουμανική αγορά, στοχεύει να διεκδικήσει και να συμμετάσχει σε όλα τα τμήματα του στρατηγικού αυτού έργου.
Συμφωνίες-μαμούθ για 4,5 bcm φυσικού αερίου
Παράλληλα, ο όμιλος τρέχει τις διαδικασίες για τη μετατροπή των μνημονίων συνεργασίας (MoUs) σε οριστικές, δεσμευτικές συμβάσεις LNG έως το τέλος του τρέχοντος έτους. Στόχος είναι οι δεσμευμένες ποσότητες φυσικού αερίου να αγγίξουν τα 4,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως για την περίοδο 2030-2050, τροφοδοτώντας τις χώρες του Κάθετου Διαδρόμου.
Μέχρι στιγμής, έχουν υπογραφεί προσύμφωνα για 1 bcm με την ουκρανική Naftogaz, 1 bcm με τη Bulgargaz της Βουλγαρίας και 2 bcm με τη Nova TransGas της Ρουμανίας. Οι ποσότητες αυτές έρχονται να προστεθούν στο υφιστάμενο 20ετές συμβόλαιο της Atlantic SEE (όπου η AKTOR κατέχει το 60% και η ΔΕΠΑ Εμπορίας το 40%) με την αμερικανική Venture Global για 1,5 bcm ετησίως.
Παράθυρο ευκαιρίας με αμερικανικό LNG από το 2026
Η σταδιακή απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, σε συνδυασμό με τα προβλήματα τροφοδοσίας που αντιμετωπίζει το Κατάρ λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή, δημιουργούν ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας. Η διοίκηση εκτιμά ότι οι ΗΠΑ θα αποτελέσουν την πλέον αξιόπιστη πηγή προμήθειας για τα επόμενα έτη.
Η AKTOR δεν σκοπεύει να περιμένει το ορόσημο του 2030. Ήδη από το φθινόπωρο του 2026 σχεδιάζει να εισέλθει δυναμικά στην αγορά spot φορτίων και στις βραχυχρόνιες συμβάσεις, ναυλώνοντας αρχικά τέσσερα πλοία μεταφοράς LNG (carriers). Σε περίπτωση που οι ανάγκες ξεπεράσουν τα 4,5 bcm, εξετάζεται σοβαρά η ναύλωση δύο μεγάλων πλοίων που θα λειτουργούν ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης στην Ελλάδα, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις λόγω καιρικών συνθηκών ή συμφόρησης στα τερματικά.
Τέλος, όσον αφορά τη μερισματική πολιτική, ο κ. Εξάρχου ξεκαθάρισε ότι στην παρούσα φάση προτεραιότητα έχει η υλοποίηση του γιγαντιαίου επενδυτικού προγράμματος, και η συζήτηση για επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους θα ανοίξει προς τα μέσα της πενταετίας.

